Terminarz grantów

(GZKO) Budowanie dobrych relacji z uczniem, wychowankiem, rodzicem podstawą sukcesu wychowawczego

Informacje o szkoleniu

Miejsce: Koszalin (II grupa), Hotel Gromada, ul. Zwycięstwa 20-24

Termin: 11 września 2018, 9:00-17:00

Cena: 0 zł (0 zł netto)

UWAGA!

Udział w szkoleniach jest bezpłatny - 100% kosztów pokrywane jest ze środków Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty. Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Cele

  • Uświadomienie sobie własnych nawyków związanych z komunikacją w relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic
  • Uświadomienie sobie własnych mocnych stron i obszarów do rozwoju w dziedzinie komunikacji interpersonalnej
  • Zdobycie umiejętności aktywnego słuchania i stosowania technik z nim związanych
  • Rozwinięcie umiejętności prowadzenia trudnych rozmów z szacunkiem dla drugiej osoby i troską własne granice
  • Poznanie blokad w słuchaniu i efektywnej komunikacji
  • Poznanie czterech płaszczyzn komunikacji i uświadomienie sobie ich wpływu na trudności w prowadzeniu rozmów
  • Poznanie technik asertywnego reagowania w sytuacjach trudnych
  • Poznanie roli pytań w komunikacji i nabycie umiejętności stosowania pytań coachingowych w rozmowach z uczniem i jego rodzicem

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, nauczycieli wszystkich typów szkół/placówek, pedagogów z terenu województwa zachodniopomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Jak prowadząc rozmowy budować partnerstwo

  • 1.1 Wprowadzenie w problematykę szkolenia:
    • Przedstawienie programu szkolenia i zasad współpracy
    • Zebranie ogólnych oczekiwań
    • Zdefiniowanie dobrej relacji i jej warunków
  • 1.2 Skąd się biorą nieporozumienia – model F.S. Von Thuna:
    • Czym jest efektywna komunikacja
    • Cztery płaszczyzny komunikacji – model Von Thuna – dlaczego tak trudno zrozumieć nam siebie nawzajem
    • Diagnoza dominującej płaszczyzny komunikacji – kwestionariusz
    • Ćwiczenia wyjaśniania nieporozumień komunikacyjnych w oparciu o model czterech płaszczyzn komunikacji
  • 1.3 „Zabójcy komunikacji” – 12 blokad komunikacyjnych wg Gordona:
    • Wychowanie bez porażek wg Gordona
    • Diagnoza blokad komunikacyjnych w kontekście prowadzenia rozmów wspierających
    • 12 blokad komunikacyjnych wg Gordona
    • Jak uwalniać się od blokad komunikacyjnych?

II. Aktywne słuchanie jako podstawa budowania więzi z rozmówcą

  • 2.1 Słuchanie bierne a słuchanie aktywne:
    • Na czym polega aktywne słuchanie
    • Praca z filmem – aktywne słuchanie na wesoło
  • 2.2 Techniki aktywnego słuchania:
    • Przegląd narzędzi aktywnego słuchania
    • Parafraza – trening umiejętności
    • Klaryfikacja – trening umiejętności
    • Konfrontacja – trening umiejętności
    • Odzwierciedlanie – trening umiejętności
  • 2.3 Sztuka zadawania pytań:
    • Jakie błędy popełniamy konstruując pytania
    • Pytania zamknięte zamykają dialog – gra szkoleniowa
    • Umiejętność „otwierania pytań”
    • Zastosowanie mocnych pytań coachingowych w rozmowie z uczniem i jego rodzicem – pytania ze zmianą perspektywy, z przesunięciem czasowym, pytania przeskakujące problem, o pozytywy, o konkrety, o znaczenie, o propozycje

III. Budowanie relacji w trudnych sytuacjach

  • 3.1 Kiedy emocje dochodzą do głosu:
    • Czemu służy przeżywanie emocji
    • 3 destrukcyjne sposoby wyrażanie emocji
    • Jak wyrażać emocje, żeby nie ranić rozmówcy – komunikat Ja
    • Techniki radzenia sobie w sytuacji silnego pobudzenia emocjonalnego: meta komunikat; zamiana ocen na opinie; zamorzenie gniewu głodem; ju – jitsu; technika słonia
  • 3.2 . Granice w relacji:
    • Czym są granice psychologiczne
    • Ja jestem OK – ty jesteś OK. Partnerstwo w ujęciu analizy transakcyjnej
    • Jak bronić swoich granic w relacjach z rodzicem i uczniem – procedura stopniowania reakcji Pameli Butler
  • 3.2 Zakończenie i podsumowanie szkolenia:
    • Podsumowanie treści szkolenia, pomysły na praktyczne wdrożenie
    • Pytań i odpowiedzi – doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych
    • Informacja zwrotna od uczestników i trenera
    • Ewaluacja

Prowadzący

  • Dawid Bałutowski - psycholog, certyfikowany trener i coach z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w prowadzeniu szkoleń dla pracowników oświaty, a także przedstawicieli biznesu; właściciel firmy szkoleniowej Grupa PBE i stały współpracownik Instytutu Badań w Oświacie; specjalista z zakresu szkoleń psychologicznych, zwłaszcza agresji elektronicznej, mediacji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, asertywności, komunikacji, profilaktyki wypalenia zawodowego i treningu interpersonalnego oraz filmoterapii (autor książki pt. Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce); koordynator programu Mediacje Szkolne realizowanego na terenie Krakowa; prowadził szereg szkoleń z zakresu mediacji szkolnych i rozwiązywania konfliktów w szkołach dla studentów, młodzieży, nauczycieli, psychologów i pedagogów na terenie całej Polski; koordynował powstawanie Punktów Mediacji Szkolnych w kilkunastu szkołach; bardzo wysoko oceniany przez uczestników szkoleń otwartych, zamkniętych oraz realizowanych w ramach grantów edukacyjnych kuratorów oświaty w całym kraju

Zgłoszenia

Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl