Terminarz grantów

(GPKO) Profilaktyka zachowań suicydalnych, autoagresji i zaburzeń emocjonalnych uczniów

Informacje o szkoleniu

Miejsce: Malbork, Hotel Dedal, ul. Gen de Gaulle’a 5

Termin: 14-15 listopada 2017, 9:00-17:00

Cena: 0 zł (0 zł netto)

UWAGA!

  • Udział w szkoleniach jest bezpłatny - 100% kosztów pokrywane jest ze środków Pomorskiego Kuratorium Oświaty
  • Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń

Cele szkolenia

  • Poszerzenie wiedzy o zachowaniach autodestrukcyjnych oraz problemach psychicznych i emocjonalnych u dzieci i młodzieży
  • Wyczulenie na zachowania będące sygnałami ostrzegawczymi dla stanów nagłości
  • Nauczenie rozpoznawania objawów depresji, lęków, zachowań samobójczych, autoagresywnych i ryzykownych oraz problemów emocjonalnych u uczniów
  • Rozumienie, czym jest sytuacja zagrożenia zdrowia i życia i jak ważne jest właściwe zachowanie nauczyciela w reakcji na nią
  • Poznanie i przećwiczenie konkretnych sposobów reagowania w obliczu niepokojących zachowań ucznia (model informacji zwrotnej oraz uprawomacnianie)
  • Poznanie podstawowych elementów oceny ryzyka suicydalnego
  • Zmniejszenie lęku przed rozmową o zachowaniach samobójczych/trudnościach psychicznych ucznia
  • Poznanie praktycznych aspektów, wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz zasad postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka suicydalnego w szkole
  • Rozumienie konieczności podjęcia działań postwencyjnych po kryzysie suicydalnym oraz jego znaczenia ochronnego
  • Poznanie mechanizmów wpływu na zdrowie psychiczne uczniów
  • Poznanie programów profilaktycznych, rozwijających promujących zdrowie psychiczne i uniwersalne umiejętności radzenia sobie,
  • Uświadomienie pozytywnego i negatywnego wpływu zachowań nauczyciela na zdrowie psychiczne uczniów,
  • Poszerzenie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami akceptowania dyskomfortu psychicznego w sytuacjach problemowych,
  • Uświadomienie roli pozytywnej samooceny uczniów oraz aktywności fizycznej w zapobieganiu zachowaniom samobójczym, autoagresywnym i problemom emocjonalnym i psychicznym,
  • Poszerzenie repertuaru umiejętności codziennych działań profilaktycznych,
  • Uświadomienie, jakie zasady muszą spełniać mądre reakcje dorosłych na „zarażanie” zachowaniami wśród uczniów i inne destruktywne mechanizmy grupowe.

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, nauczycieli wszystkich typów szkół i placówek, pedagogów, psychologów szkolnych z terenu województwa pomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Pomorskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Zachowania suicydalne, autoagresja i zaburzenia emocjonalne –charakterystyka, rozpowszechnienie i rozpoznawanie wśród dzieci i młodzieży

  • 1.1. Wprowadzenie w problematykę szkolenia:
    • Przedstawienie programu szkolenia
    • Zebranie oczekiwań
    • Wstępna integracja
    • Ustalenie zasad wspólnej pracy
  • 1.2. Postawy osób dorosłych wobec problemów emocjonalnych i psychicznych dzieci i młodzieży oraz ich konsekwencje na podejmowanie działań pomocowych:
    • Przekonania dorosłych o problemów emocjonalnych i psychicznych u dzieci i młodzieży a obiektywna wiedza na ten temat
    • Konsekwencje emocjonalne i behawioralne kontaktu z uczniem z zachowaniami autodestrukcyjnymi dla dorosłych
  • 1.3. Rozpowszechnienie i charakterystyka zachowań samobójczych, samouszkodzeń i najczęściej występujących zaburzeń emocjonalnych:
    • Podstawowe definicje: zachowania samobójcze, samouszkodzenia, zachowania ryzykowne, zaburzenia depresyjno-lękowe
    • Statystyki oraz wyniki badań epidemiologicznych (Polska, świat), dotyczących częstotliwości zachowań autodestruktywnych oraz zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży
  • 1.4. Rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych autodestrukcji i autoagresji w zachowaniach uczniów:
    • Specyficzne i mniej specyficzne zachowania sygnalizujące obecność zachowań autodestrukcyjnych i problemów emocjonalnych u dzieci i młodzieży
    • Analizowanie przypadków pod kątem zauważania objawów depresji, zaburzeń lękowych, zachowań ryzykownych, autodestrukcji i autoagresji

II. Postępowanie w przypadku zauważenia zachowań samobójczych, autoagresywnych lub zaburzeń emocjonalnych u ucznia

  • 2.1. Nawiązanie kontaktu z uczniem:
    • Wykorzystanie modelu informacji zwrotnej (Fakt-Uczucie-Konsekwencje-Oczekiwanie) w pierwszej reakcji na obserwowane problemy
    • Uprawomacnianie emocji podczas rozmowy jako sposób redukcji napięcia emocjonalnego u ucznia
    • Praktyczne przećwiczenie postępowania w sytuacji aktu autodestrukcji na terenie szkoły – symulacja zdarzenia na przykładzie samouszkadzania
    • Prowadzenie rozmowy w kierunku psychoedukacji nt. jego problemów oraz poszukiwania naturalnej sieci wsparcia i aktywizowania posiadanych przez ucznia zasobów
  • 2.2. Elementy oceny zagrożenia suicydalnego na podstawie informacji z wywiadu oraz przy użyciu narzędzi standaryzowanych:
    • Zbieranie wywiadu nt. zgłaszanych problemów jako sposób analizy czynników ryzyka długo- i krótkoterminowych – wykorzystanie skal: SAD PERSONS (zachowania samobójcze), ABUSI, FASM (samouszkodzenia), KPD, BDI, CDI (zaburzenia depresyjno-lękowe)
    • Charakterystyka i określanie ryzyka nagłego, krótkoterminowego (bliskiego) oraz długoterminowego
    • Prowadzenie rozmowy z uczniem z grupy ryzyka pod kątem zbierania informacji w kierunku zachowań samobójczych – rozmowa pokazowa
  • 2.3. Procedury postępowania z uczniem w stanie kryzysu suicydalnego:
    • Zasady angażowania służb i instytucji pomocowych (karetka pogotowia, policja, poradnie) – wypracowanie dobrych praktyk współpracy
    • Postępowanie w przypadku ryzyka nagłego – konieczność hospitalizacji psychiatrycznej – (ustawa o ochronie zdrowia psychicznego)
    • Postępowanie w przypadku ryzyka krótko- i długoterminowego – plan działań uwzględniający różne rodzaje interwencji
  • 2.4. Współpraca z opiekunami prawnymi ucznia:
    • Sposób rozmowy z uczniem na temat poinformowania rodziców o zachowaniach problemowych (objawach depresji, zachowaniach samobójczych, samouszkodzeniach, zachowaniach ryzykownych) oraz możliwe trudności– zasady i dobre praktyki
    • Przekazywanie informacji o problemach emocjonalnych i psychicznych dziecka jako sytuacja zagrażająca dla opiekunów
    • Przekazanie informacji w rozmowie i na piśmie, ustalenie zasad współpracy, sposoby monitorowania działań opiekunów – zasady i dobre praktyki
    • Interwencje w sytuacji braku współpracy – korzyści i ograniczenia wnioskowania o wgląd w sytuacje rodzinną

III. Wybrane metody pracy terapeutycznej z uczniem z grupy ryzyka na terenie szkoły

  • 3.1. Metody terapii dialektyczno-behawioralnej w pracy z uczniem z zachowaniami samobójczymi, autoagresją i zaburzeniami emocjonalnymi:
    • Prowadzenie rozmowy w kierunku aktywizowania posiadanych przez ucznia zasobów
    • Umiejętność regulacji emocji
    • Tolerowanie dyskomfortu psychicznego i uważność
    • Skuteczność w relacjach interpersonalnych
    • Rozwiązywania problemów
  • 3.2. Plan terapeutyczny oraz dobór strategii do konkretnych problemów:
    • Analizowanie przypadków pod kątem zastosowania konkretnych narzędzi wsparcia

IV. Działania na terenie szkoły po kryzysie suicydalnym

  • 4.1. Powiadamianie o próbie samobójczej i/lub śmierci ucznia:
    • Formułowanie komunikatu do uczniów, rodziców, przedstawicieli mediów, zamieszczanie informacji na tablicach i stronie internetowej – zasady i dobre praktyki
    • Reakcja na spontaniczne inicjatywy uczniów, mające na celu uczczenie pamięci osoby, która odebrała sobie życie
  • 4.2. Działania postwencyjne jako prewencja realizowana w szczególnej sytuacji:
    • Organizacja dodatkowych dyżurów pracy pedagoga, psychologa szkolenego – współpraca z poradnią
    • Autopsja psychologicznej jako główna metoda postwencyjna nakierowana na klasę – omówienie zasad i przykładowego planu pracy

V. Działania profilaktyczne nakierowane na uczniów, nauczycieli i rodziców

  • 5.1. Mechanizmy wpływu na zdrowie psychiczne uczniów:
    • Wzmacnianie czynników protekcyjnych w uczniu, rodzinie i szkole i zasady skutecznej profilaktyki
    • Wybrane rekomendowane programy promocji zdrowia i profilaktyki uniwersalnej (Przyjaciele Zippiego, Archipelag Skarbów, Trzy koła, Spójrz Inaczej, Program Epsilon
    • Wybrane programy profilaktyki selektywnej (Program wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nielubianych i nieśmiałych, „Bliżej” – przemoc rówieśnicza, „Czarne fale” – depresja i zachowania samobójcze)
  • 5.2. Nauczyciel modelem zdrowia psychicznego:
    • Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące zapobieganiu zachowaniom samobójczym, autoagresywnym i problemom emocjonalnym w szkole dzieci i młodzieży: wzmacniania zdrowia psychicznego nauczycieli i rodziców – zdrowie i stabilność psychiczna nauczyciela jako wzorzec dla budowania zdrowia u uczniów, wzmacniania poczucia własnej wartości uczniów, trenowania uczniów w wyrażaniu własnych emocji i radzenia sobie z nimi, zachęcanie do szukania pomocy i poprawa dostępu do niej, zwiększanie wiedzy o zdrowiu psychicznym i uwrażliwianie na tego typu problemy, wyszukiwanie osób z grupy ryzyka i pomoc osobom w kryzysie
    • Autodiagnoza własnych zachowań
    • Najważniejsze kategorie zachowań nauczycieli, które najsilniej wzmacniają i modelują zdrowie psychiczne uczniów: aktywne rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych i radzenie sobie z nimi, zwracanie uwagi na pozytywy, aktywne przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i dbałość o własne zdrowie psychiczne, korzystanie z humoru i dowcipu w celu budowania dobrych relacji z innymi, rozładowywania konfliktów i radzenia sobie z własnym stresem, regularne docenianie osiągnięć własnych i innych – dobre praktyki
  • 5.3. Wychowywanie obok nauczania – codzienne, drobne zachowania nauczyciela wzmacniające zdrowie psychiczne uczniów:
    • Pozytywna uwaga: docenianie wysiłków i starań ucznia, zasady mądrego i celowego chwalenia, pochwała całej grupy (metoda pozytywnych podsumowań), pochwały indywidualne (metoda Zauważ-Porozmawiaj-Pochwal, behawioralna pochwała terapeutyczna), zastosowanie różnych sposobów chwalenia w konkretnych sytuacjach – ćwiczenie scenek
    • Konstruktywna informacja zwrotna: oddzielanie dziecka i jego cech od nieakceptowanych zachowań (inne zastosowanie metody FUKO) – ćwiczenie scenek
    • Ćwiczenia poprawiające nastrój i pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami (metoda Body2Brain) – ćwiczenia fizyczne
    • Zarządzanie aktywnością i przestrzenia w klasie – ćwiczenia zwiększające lub zmniejszające poziom pobudzenia, skupiające uwagę, celowe ustawienie ławek w zależności od rodzaju aktywności na lekcji
    • Zastosowanie FUKO w konkretnych sytuacjach – ćwiczenie scenek
    • Dobre praktyki przedszkoli i szkół różnego typu
  • 5.4. Profilaktyczne lekcje wychowawcze i spotkania dla rodziców:
    • Reagowania na zjawisko „zarażania” (efekt Wertera) zachowaniami samobójczymi, autoagresywnymi i ryzykownymi omówione na przykładzie „Niebieskiego Wieloryba”, książki i serialu „13 powodów dlaczego”, destrukcyjnych zabaw („małpy w kosmosie”, lód i sól itp.) – ważne zasady i dobre praktyki
    • Omówienie i tworzenie przykładowych zajęć wzmacniających odporność uczniów zjwisko „zarażania” – praktyczne prowadzenie wybranych modułów
  • 5.5. Tworzenie zintegrowanego systemu działań profilaktycznych i prowadzenie kampanii profilaktycznych:
    • Zasady tworzenia efektywnego systemu działań profilaktycznych na terenie szkoły – katalog dobrych praktyk na podstawie realizowanych działań profilaktycznych, m.in. program D. Olweusa
    • Zasady tworzenia efektywnych kampanii profilaktycznych – przykładowe społeczne kampanie profilaktyczne kierowane do dzieci i młodzieży

Prowadzący

  • Małgorzata Łuba - psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener; prowadzi warsztaty umiejętności psychospołecznych dla młodzieży oraz szkolenia dla psychologów, pedagogów szkolnych i nauczycieli; członek Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, w ramach którego współtworzy i prowadzi programy profilaktyczne zachowań samobójczych u dzieci i młodzieży oraz dorosłych; współzałożycielka nieformalnego Stowarzyszenie Pomocy Rodzinom i Bliskim Samobójców „Tabu”, w ramach którego prowadzi grupę wsparcia dla rodzin po stracie; publikuje artykuły o terapeutycznej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwoju osobistym w „Głosie Pedagogicznym”; prowadzi zajęcia dydaktyczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej dotyczące m.in. pracy z osobami zagrożonymi podjęciem próby samobójczej; bardzo wysoko oceniana przez uczestników szkoleń otwartych, zamkniętych oraz realizowanych w ramach grantów edukacyjnych kuratorów oświaty w całym kraju

Zgłoszenia

Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl