Terminarz grantów

(GZKO) Rozwijanie kompetencji czytelniczych na wszystkich etapach kształcenia - aktywizujące metody pracy z książka wśród dzieci i młodzieży

UWAGA!

  • Udział w szkoleniach jest bezpłatny - 100% kosztów pokrywane jest ze środków Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty
  • Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń

Cele szkolenia

Po zajęciach uczestnik:

  • będzie znał różne strategie czytania i rozumienia tekstów
  • uaktualni swoją wiedzę na temat książek dla dzieci i ich problematyki
  • będzie znał wybrane wizualne metody interpretacji tekstu
  • będzie znał nowoczesne formy i metody promocji czytelnictwa
  • będzie znał osiągnięcia uczniów w czytaniu i problemy uczniów z czytaniem
  • będzie dostrzegał wpływ nowych technologii na czytanie i będzie umiał wykorzystać je w pracy
  • będzie znał metody pozwalające udoskonalić technikę czytania ze zrozumieniem
  • będzie umiał rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów
  • będzie umiał wykorzystać w pracy z uczniem poznane w czasie praktycznych ćwiczeń narzędzia - ocenić przydatność różnych metod i strategii (m.in. ich skuteczność, atrakcyjność dla czytelnika) i dobrać właściwą do celu lekcji i tekstu
  • będzie umiał zaplanować różnorodne zadania do lektur
  • będzie umiał zaprojektować działania promujące czytanie
  • wykorzystując zdobyte podczas szkolenia wiedzę i umiejętności, będzie umiał rozwijać u swoich uczniów umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania, a także poszukiwania, porządkowania, krytycznej analizy oraz wykorzystania informacji

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, pedagogów, nauczycieli szkół i placówek oświatowych wszystkich typów z terenu województwa zachodniopomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Wprowadzenie – co warto wiedzieć o czytaniu?

  • 1.1 Wprowadzenie w problematykę szkolenia. Diagnoza potrzeb uczestników, czyli jak czytają nasi uczniowie?:
    • Przedstawienie programu szkolenia i zasad współpracy
    • Zebranie ogólnych oczekiwań
    • Wzajemne zależności pomiędzy fazami rozwoju życia człowieka a czytaniem
    • Jak czytają moi uczniowie?
  • 1.2 Czym są kompetencje czytelnicze?:
    • Kompetencje czytelnicze jako zespół wiedzy i doświadczenia, które umożliwią czytelnikowi obcowanie z tekstem
    • Kompetencje czytelnicze w podstawie programowej
  • 1.3 Od inicjacji czytelniczej do czytelnika dojrzałego:
    • Etapy rozwoju czytelnika
    • Inicjacja czytelnicza
    • Młodszy wiek szkolny (6-12/13 lat), najmłodsi czytelnicy i ich lektury
    • Czytelnik w wieku dorastania (od 12/13 do 18 lat)

II. Wybrane strategie pracy z tekstem literackim

  • 2.1 Najnowsze książki dla dzieci i młodzieży:
    • Charakterystyka wybranych kręgów tematycznych w literaturze dla młodego czytelnika
    • Rzeczywistość rozszerzona w książkach
    • Projekty eksperymentalne
  • 2.2 Forma, obraz, narracja wizualna, czyli czytam i tworzę, tworzę i czytam:
    • Wykorzystanie TIK w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów
    • Opisy przyrody - jak je czytać/tworzyć?
    • Zabawne historie bez słów wstępem do tworzenia własnych tekstów – jak zacząć pisać, żeby inni czytali?
    • Ćwiczenia kreacyjne
  • 2.3 Jak pomóc uczniowi zrozumieć przesłanie „starej – nowej” lektury?:
    • Alfabetyczne lotto jako wprowadzenie do czytania ballady w klasie IV
    • Metoda stacji zadaniowych w klasach starszych – wykorzystanie różnych strategii w pracy z tekstem kultury

III. Czytam – rozumiem – uczę się – czytam dla przyjemności

  • 3.1 Jak czytać, by zrozumieć? Strategie czytania tekstów nieliterackich:
    • Tułaczek, kurhan, Tosiny, czyli rola map komunikacyjnych
    • Różne sposoby poszerzania zasobu leksykalnego uczniów
    • Skreśl czy podkreśl, wypisz, nadaj tytuł..., o roli ołówka w ręce czytelnika
  • 3.2 Rozwijanie umiejętności współpracy podczas pracy z tekstem literackim i nieliterackim:
    • Lapbook jako nowa generacja notatek
    • Spacerownik, tekst liberacki czy własny podręcznik?
    • 4x4, czyli uczeń czyta, uczy się i umie nauczyć innych
  • 3.3 Promocja czytelnictwa w szkole:
    • Przykłady dobrych praktyk jako źródło inspiracji
    • D.E.A.R.(Drop Everything And Read), czyli rzucić wszystko i czytać!

IV. Umiem czytać – umiem się uczyć

  • 4.1 Problemy młodszych i starszych uczniów z czytaniem – jak je pokonywać?:
    • Charakterystyka uczniowskich problemów z czytaniem
    • Ortofonia a ortografia. Metody glottodydaktyczne pomocne w rozwiązywaniu kłopotów z czytaniem
    • W jaki sposób doskonalić umiejętność rozumnego czytania na lekcjach różnych przedmiotów? Wykorzystanie koncepcji SMART

Prowadzący

  • dr Stefania Jagło - doświadczony trener i wykładowca; ekspert MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli, egzaminator OKE (sprawdzian, egzamin gimnazjalny, matura z j. polskiego); konsultant w ośrodku doskonalenia nauczycieli w Opolu; redaktor kwartalnika metodycznego „Modelowe Nauczanie”; autorka programu nauczania języka polskiego w szkole podstawowej; autorka wielu artykułów i publikacji; współzałożyciel i członek zarządu stowarzyszenia, które od 2005 r. prowadzi szkołę podstawową; bardzo wysoko oceniana przez uczestników szkoleń otwartych, zamkniętych oraz realizowanych w ramach grantów edukacyjnych kuratorów oświaty w całym kraju

Zgłoszenia

Aby zgłosić swój udział w szkoleniu, należy wypełnić i wysłać odpowiedni formularz zgłoszeniowy (dostępny w kolumnie Zgłoszenie w poniższej tabelce).

Płatność przelewem każdorazowo po zakończeniu szkolenia na podstawie faktury VAT dostarczonej w trakcie jego trwania. W treści polecenia przelewu proszę wpisać nr otrzymanej faktury (nie dotyczy szkoleń bezpłatnych).

MiejsceTerminCenaZgłoszenie
Szczecin (I grupa)
Hotel Campanile, ul. Wyszyńskiego 30
18 października 2017
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Szczecin (II grupa)
Hotel Campanile, ul. Wyszyńskiego 30
19 października 2017
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Szczecin (III grupa)
Hotel Campanile, ul. Wyszyńskiego 30
20 października 2017
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy

Warunki uczestnictwa

  • Szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, pedagogów, nauczycieli szkół i placówek oświatowych wszystkich typów z terenu województwa zachodniopomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty).
  • W przypadku chęci jednorazowego zgłoszenia grupy powyżej 5 osób z jednej placówki - prosimy o wcześniejszy kontakt z naszym biurem.
  • Uczestnictwo w szkoleniach jest bezpłatne, 100% kosztów pokrywane jest ze środków Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.
  • Liczba miejsc jest ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
  • Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie wystawione przez Ośrodek Szkoleniowy Instytutu Badań w Oświacie - placówkę doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim.

Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia

  • Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia na szkolenie otrzymają Państwo wyłącznie drogą e-mailową, dlatego bardzo prosimy o wpisanie w zgłoszeniu prawidłowego i aktualnego adresu e-mail.
  • Drogą elektroniczną będziemy przekazywali Państwu również inne informacje związane ze szkoleniem.

Warunki rezygnacji

  • W wypadku rezygnacji z udziału w szkoleniu prosimy o pilny kontakt z naszym biurem, aby nie blokować miejsc innym zainteresowanym.
  • Rezygnacja musi mieć formę pisemną - prosimy o przesyłanie jej faksem
    (na nr 58 555 73 02) lub e-mailem (na adres: ibo@ibo.edu.pl).
  • Bezkosztowa rezygnacja jest możliwa na max 3 dni przed rozpoczęciem szkolenia. Po upływie ww. terminu będziemy zmuszeni obciążyć Państwa pełnymi kosztami szkolenia w wysokości 200 zł brutto od osoby.

 
Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl