Terminarz grantów

(GZKO) Uczeń trudny czy zagubiony nauczyciel? Na czym bazować, jak planować działania wychowawcze, gdzie szukać wsparcia, jak rozwiązywać problemy

UWAGA!

Udział w szkoleniach jest bezpłatny - 100% kosztów pokrywane jest ze środków Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty. Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Cele

  • Zrozumienie różnicy pomiędzy koncentracją na ocenie ucznia, interpretacji jego zachowania, a samym jego zachowaniu
  • Zrozumienie jak ważne jest właściwe, modelujące zachowanie nauczyciela w reakcji na trudne zachowania uczniów
  • Uświadomienie własnego, nawykowego reagowania na niepożądane zachowania uczniów
  • Zrozumienie, co powoduje eskalację sytuacji problemowej, a co sprzyja jej wygaszeniu
  • Poszerzenie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, samouspokajania, odraczania reakcji i akceptowania dyskomfortu psychicznego w sytuacjach problemowych
  • Poznanie i przećwiczenie konkretnych sposobów reagowania w obliczu niepokojących lub problemowych zachowań ucznia
  • Poszerzenie umiejętności formułowania komunikatów motywujących do zmiany zachowań
  • Uświadomienie wagi współpracy z innymi (nauczycielami, szkolnymi specjalistami, rodzicami, konsultantami z poza szkoły) w skutecznym radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami uczniów

Adresaci

  • szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, nauczycieli wszystkich typów szkół/placówek, pedagogów z terenu województwa zachodniopomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty)

Program

I. Trudne zachowania uczniów

  • 1.1 Wprowadzenie w problematykę szkolenia:
    • Przedstawienie programu szkolenia, czasu pracy i ustalenie zasad współpracy
    • Zapoznanie się i krótka integracja uczestników
    • Zebranie oczekiwań uczestników
  • 1.2 Specyfika sytuacji trudnych:
    • Trudny uczeń – trudne zachowania – korzyści i zagrożenia koncentracji na ocenie ucznia, interpretacji jego zachowania, a samym jego zachowaniu
    • Analiza trudnego zachowania – jak, po co i dlaczego (przyczyny i funkcje zachowań niepożądanych)
    • Typowe reakcje nauczycieli na trudne zachowania uczniów, ich skuteczność i konsekwencje – eksperyment behawioralny
    • Autodiagnoza własnego, najczęstszego sposobu reagowania na trudne zachowania – kwestionariusz
  • 1.3 Postawy osób dorosłych wobec trudnych zachowań oraz ich konsekwencje na podejmowanie skutecznych działań i poczucie wpływu:
    • Konsekwencje emocjonalne i behawioralne kontaktu z uczniem z zachowaniami trudnymi dla dorosłych
    • Czynniki sprzyjające eskalacji i wygaszaniu sytuacji problemowych
    • Szybkie sposoby radzenia sobie z emocjami, metody samouspokajania: postawa dominacji, przerwanie reakcji odruchowych, wykorzystanie oddechu i wydechu
    • Dłuższe sposoby rozwijania większej akceptacji na dyskomfort psychiczny: uważność, identyfikowanie własnych „gorących myśli” i umiejętność dystansowania się wobec nich

II. Konstruktywne reakcje nauczyciela

  • 2.1 Rola i zadania nauczyciela, wychowawcy, psychologa, pedagoga:
    • Zakres obowiązków oraz podział odpowiedzialności pomiędzy różnych specjalistów pracujących na terenie szkoły
    • Konsekwencje niejasności w podziale zadań
  • 2.2 Metody pozytywnego radzenia sobie z trudnymi zachowaniami:
    • Omówienie wybranych sposobów reagowania: ignorowanie zachowań świadczących o niedojrzałości emocjonalnej, wykorzystanie efektu zaskoczenia i/lub poczucia humoru, asertywne komunikaty na forum klasy lub w indywidualnej rozmowie z uczniem
    • Wybór najbardziej skutecznego sposobu działania
  • 2.3 Asertywne komunikaty na forum klasy i indywidualna rozmowa z uczniem:
    • Wykorzystanie modelu informacji zwrotnej (Fakt-Uczucie-Konsekwencje-Oczekiwanie, konstruktywna konfrontacja) w pierwszej reakcji na obserwowane problemy
    • Uprawomacnianie emocji podczas rozmowy jako sposób redukcji napięcia emocjonalnego u ucznia
    • Prowadzenie rozmowy w kierunku poszukiwania naturalnej sieci wsparcia i zachęcania do współpracy z wykorzystaniem elementów dialogu motywującego – pytania otwarte, podsumowania, szanowanie oporu i autonomii
  • 2.4 Współpraca z opiekunami prawnymi ucznia:
    • Sposób rozmowy z uczniem na temat poinformowania rodziców o zachowaniach problemowych oraz możliwe trudności – zasady i dobre praktyki
    • Przekazywanie informacji o problemach dziecka jako sytuacja zagrażająca dla opiekunów
    • Przekazanie informacji w rozmowie i na piśmie, ustalenie zasad współpracy, sposoby monitorowania działań opiekunów – zasady i dobre praktyki
    • Interwencje w sytuacji braku współpracy – korzyści i ograniczenia wnioskowania o wgląd w sytuacje rodzinną

III. Motywowanie do zmiany niepożądanych zachowań

  • 3.1 Natura motywacji wewnętrznej:
    • Typowe sposoby motywowania uczniów i ich ograniczenia
    • Elementy składowe motywacji wewnętrznej – ważność, zdolność i gotowość do podjęcia konkretnego działania i zmiany zachowania
  • 3.2 Wzmacnianie ważności, zdolności i gotowości ucznia:
    • Ważność – pytania odbierające i dodające motywacji
    • Zdolność – pozytywne podsumowania, pochwały, ZPP (Zauważ-Porozmawiaj-Pochwal), zastosowanie różnych sposobów chwalenia w konkretnych sytuacjach, informowanie i dawanie rad
    • Gotowość – dzielenie działań na etapy, plany, kontrakty z uczniem

IV. Poszukiwanie wsparcia i pomocy

  • 4.1 Wsparcie dla nauczycieli:
    • Superwizje i wzmacnianie zdrowia psychicznego nauczycieli i rodziców – programy MEN i MZ, dobre praktyki
    • Punkty i telefony konsultacyjne
  • 4.2 Zakończenie i podsumowanie szkolenia:
    • Podsumowanie treści szkolenia, pomysły na praktyczne wdrożenie
    • Pytań i odpowiedzi – doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych
    • Informacja zwrotna od uczestników i trenera
    • Ewaluacja

Prowadzący

  • Małgorzata Łuba - psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener; prowadzi warsztaty umiejętności psychospołecznych dla młodzieży oraz szkolenia dla psychologów, pedagogów szkolnych i nauczycieli; członek Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, w ramach którego współtworzy i prowadzi programy profilaktyczne zachowań samobójczych u dzieci i młodzieży oraz dorosłych; współzałożycielka nieformalnego Stowarzyszenie Pomocy Rodzinom i Bliskim Samobójców „Tabu”, w ramach którego prowadzi grupę wsparcia dla rodzin po stracie; publikuje artykuły o terapeutycznej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwoju osobistym w „Głosie Pedagogicznym”; prowadzi zajęcia dydaktyczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej dotyczące m.in. pracy z osobami zagrożonymi podjęciem próby samobójczej; bardzo wysoko oceniana przez uczestników szkoleń otwartych, zamkniętych oraz realizowanych w ramach grantów edukacyjnych kuratorów oświaty w całym kraju

Zgłoszenia

Aby zgłosić swój udział w szkoleniu, należy wypełnić i wysłać odpowiedni formularz zgłoszeniowy (dostępny w kolumnie Zgłoszenie w poniższej tabelce).

Płatność przelewem każdorazowo po zakończeniu szkolenia na podstawie faktury VAT dostarczonej w trakcie jego trwania. W treści polecenia przelewu proszę wpisać nr otrzymanej faktury (nie dotyczy szkoleń bezpłatnych).

MiejsceTerminCenaZgłoszenie
Szczecin (I grupa)
Hotel Campanile Szczecin, ul. Wyszyńskiego 30
9 października 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Szczecin (II grupa)
Hotel Campanile Szczecin, ul. Wyszyńskiego 30
10 października 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Szczecin (III grupa)
Hotel Campanile Szczecin, ul. Wyszyńskiego 30
30 października 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Koszalin (I grupa)
Hotel Gromada, ul. Zwycięstwa 20-24
31 października 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Koszalin (II grupa)
Hotel Gromada, ul. Zwycięstwa 20-24
13 listopada 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy
Koszalin (III grupa)
Hotel Gromada, ul. Zwycięstwa 20-24
14 listopada 2018
9:00-17:00
0 zł brutto
0 zł netto
Brak miejsc.
Przepraszamy

Warunki uczestnictwa

  • Szkolenia przeznaczone wyłącznie dla dyrektorów, nauczycieli wszystkich typów szkół/placówek, pedagogów z terenu województwa zachodniopomorskiego (ze szkół i placówek nadzorowanych przez Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty).
  • W przypadku chęci jednorazowego zgłoszenia grupy powyżej 5 osób z jednej placówki - prosimy o wcześniejszy kontakt z naszym biurem.
  • Uczestnictwo w szkoleniach jest bezpłatne, 100% kosztów pokrywane jest ze środków Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.
  • Liczba miejsc jest ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
  • Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie wystawione przez Ośrodek Szkoleniowy Instytutu Badań w Oświacie - placówkę doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim.

Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia

  • Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia na szkolenie otrzymają Państwo wyłącznie drogą e-mailową, dlatego bardzo prosimy o wpisanie w zgłoszeniu prawidłowego i aktualnego adresu e-mail.
  • Drogą elektroniczną będziemy przekazywali Państwu również inne informacje związane ze szkoleniem.

Warunki rezygnacji

  • W wypadku rezygnacji z udziału w szkoleniu prosimy o pilny kontakt z naszym biurem, aby nie blokować miejsc innym zainteresowanym.
  • Rezygnacja musi mieć formę pisemną - prosimy o przesyłanie jej faksem
    (na nr 58 555 73 02) lub e-mailem (na adres: ibo@ibo.edu.pl).
  • Bezkosztowa rezygnacja jest możliwa na max 3 dni przed rozpoczęciem szkolenia. Po upływie ww. terminu będziemy zmuszeni obciążyć Państwa pełnymi kosztami szkolenia w wysokości 200 zł brutto od osoby.

 
Centrala: ul. M. Reja 13/15, 81-874 Sopot tel. 58 555 73 00 faks 58 555 73 02 e-mail: ibo(at)ibo.edu.pl